Epidemia koronawirusa a lęki

Epidemia koronawirusa dla uczniów podatnych na lęki czy zmagających się z zaburzeniami lękowymi, depresją, itd. może być wyjątkowo trudnym doświadczeniem.  W wyniku zaistnienia dotąd nieznanej sytuacji mogą pojawić się różnego rodzaju napięcia, obawy i „czarne myśli”. A zaburzenia lękowe mogą się nasilać. W miarę uporządkowany świat trzeba rozpracowywać na nowo a  dotychczasowa rutyna i porządek dnia muszą ulec zmianie i przebudowaniu. Dodatkowo zamknięcie w czterech ścianach i brak kontaktu z innymi dla wielu uczniów może być dodatkowym czynnikiem lękotwórczym. Dlatego też niezmiernie ważne w tym okresie czasu jest wsparcie rodziców i rówieśników, pomoc im w zaadoptowaniu się do nowej rzeczywistości. Rodzice czy pełnoletni uczniowie powinni rozważyć realizację recept  ze znacznym wyprzedzeniem. Można tez poprosić terapeutę o przeprowadzenie sesji telefonicznych lub wideokonferencji.

W sytuacji kryzysu psychicznego przez całą dobę można zadzwonić na bezpłatny telefon Itaki, pod którym dyżurują psychoterapeuci, psychologowie i psychiatrzy (tel. 800 70 2222). Każdy uzyska tam wsparcie: https://liniawsparcia.pl/

Pamiętajmy, że wszyscy doświadczamy tej samej sytuacji ale różnimy się wrażliwością i w różny sposób odbieramy obecną sytuację. Dlatego niezmiernie ważna jest postawa zmierzająca do minimalizowania napędzania spirali wzajemnego lęku i strachu.  Rutyna codzienności wyznaczona na nowo i szczera rozmowa z najbliższymi mogą złagodzić stres i obawy związane z rosnącym zagrożeniem. Warto również zadać sobie pytanie: jakie korzyści mogą wynikać z kwarantanny i nowej sytuacji? Z badań wynika, że nawet trauma może być przetworzona w coś pozytywnego, np. gdy osoba po doświadczeniu zawału zmienia swoje życie: przestaje siedzieć całymi dniami w pracy, gonić za pieniędzmi, a zaczyna celebrować życie, pomagać innym. W obecnej sytuacji może być podobnie – dzieje się źle, ale wywołuje to altruistyczne zachowania – np. sąsiedzi pomagają sobie w zakupach, troszczą się o siebie nawzajem, interesują stanem zdrowia. Na pewno warto zaakceptować wszelkie obawy i lęki opisując je sobie lub też innym bez ich oceniania. Konfrontowanie się z lękiem, z czasem doprowadza do jego zmniejszenia. WHO w swoich wytycznych proponuje, aby lęk zamienić na empatię np. „jeśli będę się trząsł ze strachu, to będzie mnie paraliżował lęk, a jeżeli będę myślał o innych, o tym, jak mogę komuś pomóc, to może wyjdzie z tego coś dobrego, a do tego będę mógł myśleć o sobie z poczuciem dumy, że w tych trudnych czasach sprostałem”.  Warto też zaangażować się w coś ważnego, skupić się na tym, co nadaje życiu sens – może to być duchowość, relacje z innymi albo dążenie do celu np. rozwijanie zainteresowań, pasji, ruch fizyczny, pomaganie, robienie rzeczy na które dotąd nie mieliśmy czasu, oddanie się czynnościom domowym czy wspólnemu spędzaniu czasu itp. Właściwy sen i porządny odpoczynek są jednymi z najważniejszych i niezbędnych sposobów pozwalających przezwyciężyć lęk. Można też wypróbować dotąd metody rekomendowane przez specjalistów jak np. trening uważności, które pomagają lepiej radzić sobie ze stresem, również ze stresem związanym z koronawirusem. Ich stosowanie może wzmocnić układ odpornościowy. Ważne jest by mądrze korzystać z mediów, pamiętając, że w sieci umieszcza się wiele nieprawdziwych informacji, które przyczyniają się do dezorientacji i mogą powodować zamęt i lęki.

Więcej:

https://zdrowie.radiozet.pl/Psychologia/Lek-i-nerwice/Koronawirus-i-epidemia-paniki.-Przypomina-sie-nam-trauma-pustych-polek-i-zamknietych-granic

https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus/fakty-o-koronawirusie/10307606/zdrowie-psychiczne-w-czasie-pandemii-covid-19-jak-o-nie-dbac.html

https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus/10306537/uwaga-epidemia-nowej-choroby-odciska-slad-w-psychice.html

https://zwierciadlo.pl/psychologia/jak-radzic-sobie-z-lekiem-i-jak-rozmawiac-o-epidemii-z-dzieckiem-w-rozmowie-z-dr-tomaszem-srebnickiem